Pages

Monday, June 27, 2011

::MakaRoNi BakOoor::

hari ni first time aku buat makaroni bakar.ingat nak makan untuk buka puasa tapi tak sempat masak pasal oven yang aku guna sangatlah special (^.^)...so after isyak baru aku layan makaroni ni..untuk first time buat rasanya not bad.hbs la 1/6 aku makan sorang.tapi yang kurang sikit pasal oven special sangat so cheese kat atas tak garing (T.T)...kalau tak sparuh bekas pun aku hbs.heheee..
 recipe macam biasa je.main campak (^.^)..try la campak jugak kalau nak rasa..

4 bwg merah
3 bwg putih
sparuh bwg sayur
daging kisar x kisah banyak mana ikut selera
tomato puri kimball sparuh tin (ikut selara masing2 sebenarnya)
karot
tomato
telur ayam 2 biji
makaroni blm masak secawa
cheese mozarella..

cara dia cincai je..

1. rebus makaroni dengan air + sikit minyak kemudian kalau dah kembang toskan
2.semua bawang n sayur kena hiris.goreng bawang sampai naik bau then campur tomato puri.dah didih masukkan daging kisar n campur air sikit + garam + gula...agak2 dalam 5-10 minit @ daging dah masak boleh la masukkan sayur (kalau nak rasa pedas boleh camur cili)..kacau lama2 sikit n sbelum masukkan makaroni kena matikan api dulu..
3.dah masuk makaroni kacau n masukkan telur.kacau lagi dan kemudian tuang dalam loyang (hopefully korang tahu la benda alah ni camna rupa)..pastu tabur la cheese kat atas as topping and finally bakooorrr sampai korang dah x tahan tengok cheese yang bez ^.^
4.dah masak ape lagi...makan la dengan Bismillah...


(p/s: sayur korang boleh je ubah ikut selera sayur korang suka)
slamat mencuba

No comments:

Post a Comment