Pages

Monday, September 13, 2010

.GuNung Reng hoihoi!!

4 syawal 1431H..
hari ni ade majlis sambut menantu kat rumah pak sdara aku di jeli or lebih specfc  kat gunung reng...dah alang2 my ma nak pergi dengan kereta ayah su, so kitorang adik-bradik yang single mingle ni apa lagi , jalan2 cari angin la jawabnya..huhu mood happy memanjang rini...smpai gunung reng kitorang tak terus pergi rumah pak sdara aku tu.kitorang pergi panjat gunung dulu.tapi aku surrnder la.panjat yang kat bawah je x smpai atas coz x bw baju salin.aku trs dengan baju kurung time nak datang tadi while my sis dibah n adik mmg ready nk msk gng.halim pun sama.abang aku sorang tu mmg.eco-pelancongan.hehe...

 dibah,halim n adik tengah ready nak msk gua...jelez~
ni posing kat dalam gua dah pun (dalam la sangat..hehe)...ktinggian kawasan kjadian kira2 5m ke 6m je.aku sampai situ je la msk.nak naik tinggi lagi join diorang x dapat coz x ready ngan propr attre.huhu haru~



diorang ni boleh la dikatakan kaki posing..hehe...ni sbelum masuk dalam gunung reng tu.kat kaki gua dia..kisah gunung reng ni agak special actually coz gunung ni ikut crita org2 tua asalnya dari satu kawasan kat sempadan perak-kelantan.tapi gunung ni terbang ke lokasi skarang dan dipercayai dibawah gunung reng ni terdapat sbuah kampung.kisah kampung kena tindih ni sebab kat kg tu ade buat keraian slama 7hr n 7 mlm x henti2 n ada pada suatu hari(x dinyatakan semasa keraian@slps itu) pnduduk kg buat  prlwnn/pertarungan diantara kucing n anjing.so agaknya maybe sbb mmperlaku binatang camtu so mreka kena balasan...kisah ni kalau pk2 cam susah nak percaya tapi bak kata ayah su aku x de yang mustahil dengan kuasa tuhan sape tahu kan?...wallahuallam..oh ikt crita org2 tua lagi,kawasan asal gunung reng ni yg kat sempadan tu dah jadi kolam/tasik.aku pun x pasti.tapi pak su aku ckp mmg btl n size dia pun sama ngan base gunung reng ni.rasa cam nak gi explore je.hehe...bila la nak ada klapangan agaknya yer?
haa ni lagi sorang abang aku..ish ngan anak2 skali nak ikut ba dia naik gunung.tapi nak dijadikan crita,x smpai puncak pun diorang naik.hehe mn larat nak kendong harith sampai atas.berat kot.sama brt ngan guni beras 10kg rasanya.ke lbh?hehe...hakim ngan hafiz pun laju je mula2 naik tu tapi last2 hafiz pun surrndr.hakim je follow halim smpai atas.ikut crita halim atas tu mmg btl ade space cam kamar.n space tu x kotor cam space lain yg de klawar n etc.cam ade org tinggal.ikt kepercayaan kan tmpt tu antara tmpt tggl puteri saadong.dalam gunung reng tu ade byk la bnda bez.juz aku je yg x de pluang nak msk btl2 dalam tu sampai puncak.antara crita yg aku dengar first ada bilik bedak,katil,kolam susu,gajah batu,etc..ish serius nxt tme pergi aku nk msk...


lepas tu......
kitorang pergi rumah ayah ya pak sdara aku tu lps zohor.kebetulan dekat gunung reng tu ade masjid so kitorg pergi sana je untuk solat.time kitorang kat masjid tu dah nampak rombongan wife spupu aku.apa lg kitorang rush ler x nk sampai rumah pak sdara srentak ngan menantu dia.nanti x bez plak nak mlantak kalau crwded sgt.cey cey...dah kenyang makan nasi kenduri kitorang balik.x snonoh kan.haha dah kenyang blah..hehe lantak la janji site aku dapat.kitorang balik ikut jalan dabong...tapi kitorang singgah kat lata janggut dulu..fuh mmg cantik r lata tu.lagi bez dari lata rek..


jeng jeng...jelez x kitorang sdondong on 4th syawal??haha pergi lata dengan baju kurung.mencabar kot naik bkt,lompat batu n etc berbaju kurung.korang sume patut try camni..hehe (^,^)....

kat sana  x de sape2 mandi pun dikalangan kitorang.juz tgkap gambar je n explore skt2 kawasan tu..mmg cool!!laen kali sure nak dtg mandi plak..rugi la time tu coz aku ngan adik2 sume baju kurung.pergi kenduri la katakan..aish pink plak tu.cam x btl ngan diri aku.(tergelak bila tgk balik gambar)haha...dalam sejam kat sana kitorang pun teruskan jrny kami.nxt destinasi of crse la gunung stong..ishk mmg exctd giler.nm je org klantan tapi tu la first time aku jejak kaki kat gng stong tu..bez jugak.tapi takut la nak mandi..tambah plak dah dekat jam enam ptg bila samapai sana tu..tapi halim tu ptg2 lagi bez dia cakap.apa lagi, dia ngan amir layan hbs la air terjun tu.massage konon.haha..jelez kot tgk dorang dua tu mandi..wuwu next time nak pergi main kat sana jugak..aish x leh jadi kan tengok orang je main air?bila agaknya boleh pergi sana plak?emmm..mlm kami singgaj dinner rumah akak aku kat manek urai.nsb baik.x payah masak mlm ni.hehe boleh rilex kauwkaw!!ma plak still ikut braya ngan su kat padang bukit,rantau panjang.esk baru nak balik katanya.tak pe la bukan slalu ma dapat jumpa adik dia.mesti nk lps rindu lama2 kan.aku pun syg adik2 aku.lama2 tinggal rindu kat diorang.....emm..macam tu la berakhirnya raya ke4 aku..happy ending (^,^)v

No comments:

Post a Comment